Cholesterol – ako si s ním správne poradiť?

od autora: | 24 marca, 2020

Čo je to cholesterol?


Cholesterol je tuk, ktorý sa vyskytuje v našej krvi a je nevyhnutný stavebný prvok v každej jednej bunke, je potrebný na tvorbu hormónov a žlčových kyselín. Vlastnosťou tukov je ich nerozpustnosť v krvi. K svojej existencii potrebujú lipoproteíny – špeciálne bielkoviny určené na prenos tukov v krvi. Teraz si vysvetlíme pojmy „dobrý a zlý cholesterol.“ Zatiaľ čo cholesterol je len jeden, ich špeciálne nosiče (lipoproteíny) sú dva.
Lipoproteín HDL „dobrý cholesterol“ má za úlohu prenášať nadbytočný cholesterol z krvi do pečene, do žlče a následne ho vyprevadiť von z tela.
Lipoproteín LDL „zlý cholesterol“ sa prenáša do buniek, ktoré ho pri nadbytku nezužitkujú a tento tuk sa začne usadzovať v stenách ciev, čo môže spôsobiť ich upchatie či mnoho iných problémov, ktoré by si neželal nikto z nás.
Dôležitý je pomer medzi dobrým a zlým cholesterolom. Meria sa v jednotkách milimol na liter (mmol/l). Hladina celkového cholesterolu by sa mala držať pod 5 mmol/l, hladina LDL by nemala presiahnuť hodnotu 3mmol/l.

Dôsledky zvýšeného cholesterolu


Zvýšená hladina cholesterolu sa v nižšom veku nijak výrazne neprejavuje avšak jeho dlhodobé zvýšenie znamená riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení . Usádza sa v stenách ciev a zužuje ich priechodnosť, spôsobuje aterosklerózu – kôrnatenie tepien, infarkt, porážku, nedokrvenie spodných končatín, poruchu obličiek či erektilnú dysfunkciu. Sprievodným znakom je tiež zvýšený krvný tlak, ktorý priamo poškodzuje cievy v našom tele. Vo zvýšenej miere má neblahý vplyv na trávenie a spôsobuje záťaž pečene.
Vysoký cholesterol sa nemusí týkať iba ľudí vo vyššom veku a ani ľudí so značnou nadváhou. Na zvýšených hodnotách sa môže podpísať aj genetika a vo väčšine prípadov zlý životný štýl.

Zistenie hladiny cholesterolu


Presná hladina cholesterolu sa zisťuje krvným odberom, je súčasťou preventívnej prehliadky avšak až po dovŕšení 40 rokov. Ak ste mladší a chcete si pre vlastnú potrebu zmerať cholesterol, existujú domáce testy, ktoré možno zakúpiť v lekárňach. Ak si ho však robíte po raňajkách, výsledky nemusia byť pravdivé. Preto je potrebné pred testom dodržiavať isté pravidlá – test sa robí ráno nalačno. V predchádzajúci deň sa stravujte normálne. Neodporúča sa ísť na test tesne po sviatkoch a oslavách z dôvodu konzumácie mastných a ťažkých jedál a väčšieho množstva alkoholu. Pamätajte, že mierne prekročenie normy cholesterolu ešte nemusí znamenať veľký problém.

Zníženie hladiny cholesterolu


Jediný zaručený recept je zmena jedálnička. Pre mnohých je to možno radikálny krok, avšak nevyhnutný.


Čo by sme mali obmedziť?


Spotrebu živočíšnych tukov, čo predstavuje tučné mäso, masť, slanina, plnotučné mlieko, maslo, syry.
Ďalej sa vyhýbajte jedlám z rýchleho občerstvenia, vyprážaným jedlám a polotovarom. Znížte spotrebu palmového a kokosového oleja či margarínov.
Pozor si dajte aj na sladkosti a sladké pečivo, koláče, keksíky, zákusky.


Čo by sme mali do jedálnička zapojiť?

Rastlinné oleje – repkový a olivový olej patria medzi najlepšie alternatívy, pretože obsahujú nenasýtené mastné kyseliny. Olivový olej je však vhodnejší na studenú kuchyňu ako na vyprážanie.

  • Zamerajte sa na nízkotučné mlieko a syry.
  • Konzumujte ryby – tučné morské ryby sú zdrojom omega 3-mastných kyselín, napríklad slede, makrely, tuniaky a lososy.
  • Vyhnite sa vyprážaniu – jedlo varte a duste.
  • Jedzte zeleninu, ovocie , orechy či sóju. Nezabúdajte na cesnak, reguluje tuky aj krvný tlak.
  • Pridajte vločky a ovsené otruby obsahujúce vlákninu.
  • Vhodným je aj užívanie probiotík, ktoré taktiež znižujú množstvo tukov v krvi. Neuškodí ani užívanie vitamínových doplnkov založených na prírodnej báze.

Aktívny životný štýl

A posledné, čo by ste mali na sebe zmeniť, je viac pohybu, cvičenia a aktívneho životného štýlu, ktorý zvyšuje hladinu zdravého HDL cholesterolu, tým zníži riziko výskytu srdcovo-cievnych ochorení, telesnou aktivitou sa zníži neželaný nadbytok hmotnosti a cvičenie je navyše výbornou psychohygienou, ktorá zníži stres ako nemalý negatívny faktor ovplyvňujúci celkové fyzické i psychické zdravie. Zmena životného štýlu, správny jedálniček a fyzická aktivita sa musí dodržiavať dlhodobo. Viac na zivotosprava.sk

Do zdravého životného štýlu, samozrejme, nepatrí pravidelná a nadmerná konzumácia alkoholických nápojov, ktorá má okrem iného nepriaznivý vplyv aj na váš cholesterol. Posledným kontraproduktívnym prvkom je fajčenie, ktoré nemá negatívny vplyv len na vaše pľúca, ale i na vaše cievy.

Nezabúdajte na pravidelné kontroly hladiny cholesterolu u vášho lekára.